onsdag 4 mars 2009

Upphovsrätten kränker min äganderätt

Hade väl inte tänkt kommentera Piratbuktsåtalet, men efter att ha följt det, så slår det mig hur assymetrisk upphovsrätten är och än mer kommer att bli. Skillnaden mellan mitt köp av en Volvo och en film/musik är slående.

1) Om jag köper en Volvo kan jag stoppa i nyckeln och starta.

Köper jag en DVD måste jag lida mig igenom varningar och annan ointressant bråte innan jag ens får starta filen.

2) Vill jag parkera min Volvo i olika garage är det OK.

Vill jag visa min film / spel / musik i olika datorer / prylar kan det vara förbjudet pga upphovsmannens regler eller kryptering / kopieringsskydd.

3) Vill jag lacka om min Volvo är det helt OK. Volvo AB har inga åsikter och vill inte och får inte stämma mig.

Vill jag ändra hur min DVD startats och visas så får jag inte det. Den är låst, krypterad. Och ändrar jag i den riskerar jag att bli stämd.

4) Vill jag bygga om min Volvo är det helt OK (måste förvisso besiktigas). Jag kan göra allt från att byta avgasrör till att ändra hela bilen utan att bli stämd.

Vill jag redigera om min DVD är det i princip förbjudet. Den är låst och krypterad, vilket krånglar till det. Och skulle jag lösa det problemet kan upphovsrättsinnehavaren stämma mig för att jag förvanskat verket. Är detta att uppmuntra till kreativitet? (Jag är medveten om att omfattande ändringar kan vara tillåtna om dessa anses uppnå (ny) verkshöjd, men jag riskerar ändå att bli stämd.)

5) Tar jag ett foto av min Volvo, så är det OK att lägga upp det på en webbplats utan att bli stämd.

Tar jag ett foto av omslaget till min DVD och lägger upp på en webbplats kan jag bli stämd.

6) Visar jag en film av min Volvo där musik hörs riskerar jag att bli stämd av ett musikbolag. Är detta att främja kreativitet? (Förutsatt att jag inte kan hävda verkshöjd på min film.)

7) Om någon ser mitt foto på webben och genom registreringsnumret ("torrenten") tar reda på min adress via vägverket ("trackern") och sedan bygger en kopia av min bil är det helt OK, Volvo stämmer mig inte.

Om jag kopierar min film via en torrent på webben riskerar jag , trackern och webbsiten med fotot att alla bli okynnesstämda på 100tusentals till miljontals kronor.

8) Vill jag köra min Volvo till Danmark är det inga problem. Den slutar inte fungera vid gränsen. Ingen stänger av motorn.

Vill jag se på en film inköpt i USA på min sverigeinköpta DVD, så är det i praktiken förbjudet om jag inte fixat en regionlös DVD. Med Blueray så stängs "motorn" av vare sig jag vill det eller inte.

9) Eller konkret: när jag väl köpt Volvon är den MIN, MIN och åter MIN.

När jag köpt en DVD så är den ändå inte min och i praktiken kontrollerad upphovsmannens / rättighetsinnehavarens nycker i upp till 150 år! (Anta att upphovsmannen skapar filmen etc i 20års-åldern. Föddes upphosvmannen 1910 och lever i 100 år betyder det att upphosvrätten upphör 2060 ! Föddes upphovsmannen 1960 innebär det att upphovsrätten upphör 2110 :-o ! Är detta att främja kreativitet. Och medielobbyn vill förlänga denna tid!

Andra bloggar om .

1 kommentar:

Upphovsrätt:
Creative Commons License