tisdag 28 april 2009

Att stjäla en stol

Blev så trött när jag läste Per Ragnars insändare i DN idag. Under rubriken "Gå in i butiken och ta för dig!" upprepar han den trötta lögnen att man stjäl om man gör en kopia av något. För att förklara så att även han förstår.

Om jag:
1. Köper en stol på IKEA.
2. Köper trä och verktyg.
3. Bygger en egen stol som är likadan som min IKEA-stol.

Då har jag inte stulit. Ska det vara så svårt att förstå.

IKEA skickar inte runt privatpoliser med kikare för att titta in genom mina fönster för att kolla om jag kanske kopierat deras stol. Och jag tvivlar på att de stämmer mig om jag tillverkar en massa andra stolar som jag ger bort till kompisar som gillade den.

"En lögn som upprepas tillräckligt ofta blir till slut sann".*

Andra bloggar om , ,
_________________
*Påstås ha sagts av J Göbbels.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag/siten tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!

Upphovsrätt:
Creative Commons License