fredag 5 juni 2009

Nischpartierna EU-valets vinnare?

Är partier fokuserade på tydliga frågor vinnarna i detta EU-val? Det är en tanke som slagit mig efter Piratpartiets, Miljöpartiets och Folkpartiets tydliga ökning i opinionsundersökningarna. Vilka frågor har partierna fokuserat på då? Nedan följer i korthet mina högst personliga intryck av hur jag uppfattat valpropagandan.

Piratpartiets fokus är rättssäkerhet/integritet, upphovsrätt/patent och internetfrågor.

Miljöpartiets är miljö/klimat, livsmedel/jordbruk, vilket stämde rätt bra med vad jag hittade på deras hemsida.

Folkpartiets är utbildning/skola, invandring och Marit Paulsen. Inte vad jag sedan hittade på deras hemsida. Förvirrande, men jag har väl blandat ihop deras rikspolitik med Marit Paulsen-politiken.

Vad vill de andra partierna då? Gammelpartierna ;-) Ja det frågar jag mig också.

Centern vill duh? Och deras hemsida gjorde mig bara uttråkad.

Kristdemokraterna hatar Piratpartiet (tyckte jag efter TV-debatten igår), men på deras hemsida såg jag att de först "gärna [tar] fajten med de som tror att allt som produceras av kultur är allmän egendom bara för att det finns på nätet" för att sedan försöka planka lite Piratparti-politik. I övrigt verkade de planka stora delar av Miljöpartiets politik. Blev inte övertygad av det.

Moderaterna verkar mest fortfarande vara förvirrade över att de vann riksdagsvalet. En moderat jag pratade med kallade Piratpartiet ett kommunistiskt enfrågeparti. Fast hans argumentation dog lite när jag kontrade med att kapitalism väl innebär oreglerade marknader -- vilket livstids upphovsrätt knappast kan kallas. Deras hemsida var i.o.f.s. tydlig.

Sossarna. Tja de verkar fortfarande inte klara av att de förlorade riksdagsvalet. Och just nu får det mig mest att tänka på Wanja Lundby-Vedin och den osympatiska Ulvskog. Deras hemsida handlade om en fråga: jobben. Ett enfrågeparti?

Andra bloggar om , , , (övriga partier ignorerar jag fräckt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag/siten tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!

Upphovsrätt:
Creative Commons License