torsdag 23 april 2009

Lagen väster om Norström...

Addenda 090512: Se även civil olydnad mot upphovsratt.

Hå hå ja ja vilken såpa. I min förra post skrev jag att domen mot P-bukten var "avslutningen på det mest patetiska skådespel en rättssal fått skåda". Att jag skulle ha så rätt var helt oväntat. Minst sagt...

Att domare T Norström visar sig vara en medlem av organisationer som delvis kan betraktas som parter i målet eller lobbygrupper är allvarligt för förtroendet för rättsväsendet. Hade han varit medlem enbart i en upphovsrättsföreningen så kanske det kunde vara rimligt, men att han både är medlem och styrelseledamot även i SFIR gör det klart olämpligt. Mårten Schultz anför, i en artikel på Newsmill, och på sin blogg att detta i princip inte är ett problem, vilket nog är tekniskt korrekt.

Men!

Rättegången och domen har av många betraktas som politisk (och detta) och inte juridisk, därför är minsta misstanke om just otillbörliga kontakter och vänskapsrelationer förödande för förtroendet för domarens oväld och därav för förtroendet for domslutet och det rättsväsende som tillåtit detta. Det är trots allt rejält aningslöst av T Norström att han enligt sin egen mening är ojävig. Bara det faktum att han inte verkat förstå den politiska dimensionen i rättegången tyder på en viss överskattning av den egna förmågan eller ett visst mått av omdömeslöshet eller båda.

Blotta misstanken att domaren i Pirate Bay-målet samarbetat med kärandesidan (Ponten, Danowsky etc) och har utfört ett beställningsjobb är sålunda förödande. Se även Oscar Swartz och Veckans Affärer om de täta kontakter som Norström har med Ponten et consortes. T.ex. får det skedda mig att undra över den i mitt tycke obegripliga domen mot Carl Lundström. I min förra bloggpost skrev jag även sarkastiskt att [rätten måste ha tyckt att] "vi måste även fälla den ende som har pengar". Att detta faktiskt skulle kunna vara med verkligheten överensstämmande är skrämmande.

Kommer rättegången att inte tas om och nuvarande dom undanröjas, riskerar förtroendet för rättsväsendet därför att onödigt undergrävas inom en stor grupp medborgare: unga som gamla. Vilket är allvarligare än att vårt internationella rykte skadas eller att rättegången i teknisk mening var korrekt.

Piratpartiet kan nog räkna med en snart 50-årig gubbes röst hädanefter.

Uppdaterad 090424, -25
Andra bloggar om , , ,
- - - - - - - - -
Och nu till något helt annat Katten (tack för uppskattning f.ö.) påpekade att min förra postning var lite låååång. Ska försöka hålla mig kort eller splitta upp mina inlägg hädanefter (vad jag gillar detta ord :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag/siten tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!

Upphovsrätt:
Creative Commons License