tisdag 28 april 2009

På pickalurven

Idag damp ett slöseri av mina skattepengar ner i brevlådan. En drygt 130-sidig pamflett från Statens folkhälsoinstitut (FHI). Den hade ett rosa omslag på vilket en orange flaska med orden tonårsparlören tronade. Min första instinkt var reklams..t igen.

Halvvägs till soptunnan blev jag lite nyfiken och bläddrade på måfå i den. Fattar inte att FHI tror man orkar läsa 130 sidor grön och brunorange text. Hittade några pärlor dock. Den ena var rådet att leka privatpolis mot barnen: föräldrarna fick i kapitlet "snoka och kontrollera" tipset att göra en intrångsundersökning i barnens rum (o.k. de kallade det 'snoka') och att läsa deras dagbok. De slutar klämkäckt med att "Det kan skapa en djup förtroendekris..." Jo du...

Det andra var ordlistan över "ungdomskulturens" ord för sprit, fest etc. Där hittade jag "På pickalurven" ett ord jag trodde bara min farfar använde...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag/siten tar inget som helst juridiskt ansvar för andras kommentarer. Var och en ansvarar själv för vad de skriver samt hur de uttrycker sig!

Upphovsrätt:
Creative Commons License