söndag 17 oktober 2010

SD vitaliserar det demokratiska samtalet

För att demokrati ska kunna hålla sig vital och dynamisk och inte falla ner i tystnad och odemokrati, krävs en ständig ström av åsikter och ideer som ifrågasätter rådande paradigm. Och det spelar egentligen ingen roll vilken åsikten är så länge den ifrågasätter.

Det politiskt korrekta samtalet och problemformuleringsprerogativet är däremot den raka motsatsen till ifrågasättande. Politiskt korrekta teser är bara tomma formler avsedda att visa att man har rätt åsikt, men de tillför inte det demokratiska samtalet någonting, när dess förespråkare hemfaller åt att stämpla de som har en annan åsikt, som rasister, fobiker o.s.v. Det är en ful metod för att tysta samtalet och undvika att ta debatten om åsikter man ogillar.

Lika illa för demokratin och det samtal som håller demokratin levande och vital, är att förbjuda ord och åsikter bara för att någon högljudd majoritet (två miljarder troende är definitivt en majoritet) eller minoritet skriker i högan sky. För varje förbud naggar man demokrati och åsiktsfrihet i kanten.

De politiskt korrekta åsikterna och de lagliga förbuden mot åsiktsfrihet (den moderna motsvarigheten till gångna tiders hädelselagar mot kung, krona och kyrka) sänker ett glaskupa över demokratin. En glaskupa som man förvisso kan se ut genom och tro att man är fri, men innanför vilken demokratins syre sakta tar slut och kväver åsiktfriheten. En kupa under vilken det demokratiska samhället dör sotdöden.

Vägen till helvetet är ju som bekant stenlagd med goda föresatser.

Så varför vitaliserar SD demokratin?* Jo, genom att de inte torgför de politiskt korrekta åsikterna. Genom att de käftar emot och har "fel" åsikter. Och tack vare att de valts in i riksdagen går det inte längre att påstå att de får säga vad de vill, samtidigt som man ignorerar eller stämplar dem som m.el.m. sinnesjuka.**

För de kan, i kraft av sin plats i riksdagen, nå ut längre. De får delta i TV-debatter och på tidningarnas ledarsidor. Deras blotta närvaro innebär att vissa ämnen får beröras. Och då pratar vi inte om trams som tidningsartiklar om bråk i Rosengård, grannar i det brinnande huset intill eller den lyckade invandraren--för det är inte representativt för den "förbjudna debatten".

Utan den förbjudna debatten handlar vägvalen mellan demokratins fundamenta och de krav ett etniskt och religiöst splittrat samhälle ställer. Den förbjudna debatten handlar om vad gemene man är villig att betala och tolerera. Den förbjudna debatten handlar om var gränsen går för kulturella och religiösa krav som är anti-demokratiska, ojämlika och diskriminerande. Men även om så enkla och vardagliga ting som att få sjunga nationalsången på skolavslutningen och om barnen ska få julpynta på dagis.

SD bidrar till demokratins vitalitet och stärkande just därför att deras röst går på tvärs mot elitens och den rådande politiskt korrekta diskursen. Just därför att de genom sin blotta närvaro bjuder in allmänheten / gemene man till diskussionen om samhället, invandringen och de religiösa kraven. Den diskussion och det samtal de hållits utanför "därför att politiker och medierna är livrädda för att allmänheten skall tycka fel sak".

SD bidrar till demokratins vitalitet och stärkande för att de förhoppningsvis tvingar de etablerade partierna att ta en ideologisk debatt med SD. En debatt där folket får möjlighet att ta ställning. Och visst det kan ju leda till att SD får mera uppmärksamhet och genomslag.

Men, demokrati och åsiktsfrihet betyder inte att endast min åsikt får finnas utan att ifrågasättas. Utan demokrati och åsiktsfrihet innebär rätten för andra att ha diametralt motsatt åsikt. Rätten för andra att såra mig eller förarga mig med sina åsikter, likväl som min rätt till detsamma. Demokrati och åsiktsfrihet innebär även skyldigheten att "ta debatten" och diskutera och förklara mina åsikter utan att förlöjliga, håna eller förminska meningsmotståndaren. Och också förmågan att kunna acceptera att min åsikt faktiskt kan vara fel.

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem."

Andra bloggar om , , , , , , , , , , , , , , , ,
___________________
* Bör noteras att även piratpartiet är värda all uppmärksamhet för deras kamp för åsiktfrihet. men de sitter tyvärr inte i riksdagen.
** Andra exempel är åsikten att de borde fängslas eller förbjudas för sina åsikter skull. Eller gymnasiet eller facken som anser att det är demokratiskt att kicka ut personer med "fel" politisk åsikt. Inte precis något som förknippas med demokrati, men som i den syrefattiga politiskt korrekta kulturen glatt föreslås i samma andetag som man hävdar hur vacker åsiktsfrihet och åsiktspluralitet är.

fredag 15 oktober 2010

Att "ladda ur" en symbol

De flesta säger att Niqabitch är en protest mot burk-förbudet, men det är egentligen en lika effektiv protest mot burkan. De har ju hotpants och nakna ben, vilket får de extremreligiösa tokskallarna att få spader. Mera sån't här skulle helt ladda ur burken som symbol. Kul grej som jag själv var lite inne på i min Klä sig hur man vill postning för någon månad sen.


När burkarna ändå är på tapeten kan jag inte låta bli denna video om "varför italienare inte är muslimer". Frågan är om filmen inte är ett fejk?


Andra bloggar om , , , ,

söndag 10 oktober 2010

Tusen gånger starkare afterlife

Stora svängningar i filmvalen :-)

Kan inte låta bli att jämföra hjältinnan Alice (Milla Jovovich) i Resident Evil Afterlife med den implicita kvinnobilden i Tusen gånger starkare. I Afterlife får vi möta en än mera självständig och säker Alice. Hon kör sitt race och blir behandlad som en jämlike. Både av männen och kvinnan Claire som hon räddar (igen). Den enda könsmaktsordningen där är Alice.

Alice ser sig inte som ett offer under patriarkaliska strukturer som utnyttjat henne i sina experiment för att hon är kvinna. Hon klagar inte på sin lott. Hon agerar. Hon är vuxen. Hon tar ansvar. Hon tar inte skit. (Notera särskilt hur mannen som vill smygtitta på Alice när hon duschar får sitt omedelbara straff när han omedelbart efter att ha konfronterats av Alice blir uppäten av en "zombie".)

Ett klart bättre föredöme än hundra filmer typ Tusen gånger starkare. Som får de flesta att spy av dess tunghänt stalinistiska försök till propaganda (ja ja ja det var kanske lite att ta i). Hjärnan gör bara en mental shut-down.

Men en film som Resident Evil ses av både killar och tjejer. Från början till slut utan mental shut-down. Budskapet sitter där till slut vare sig du vill det eller inte.

OK det var "genusanalysen". Hur var filmen då? Tja, 90 minuter huvudsakligen action och mycket Matrix inspirerad. Om den inte vore 3D så är nog en bio väldigt nära dig att föredra ;-)

Andra bloggar om: , , , , ,

lördag 9 oktober 2010

Tusen gånger starkare könsmaktsordning

Snubblade precis över en artikel på Newsmill om könsmaktsordning. Och förstod inte hur artikelförfattaren kunnat tolka filmen "Tusen gånger starkare" som ett bevis på patriarkal "könsmakt". Den handlar om en skola i förfall med svaga ynkliga lärare (f'låt f'låt mentorer heter de visst, för de ska ju inte lära något...) som inte förmår upprätthålla en lugn studiemiljö i klassrummet. Och inte heller förmår ge de blyga eleverna uppmärksamhet, samtidigt som de stökiga och bråkiga lär sig att repektera andra.

På vilket sätt är det bättre att även tjejerna börjar sabotera?

På vilket sätt blir tjejerna starkare?

På vilket sätt är den patetiske läraren, som fullständigt abdikerat från sin roll som ett föredöme, värd beröm när denne dumpar sitt ansvar som vuxen på Sagas axlar med orden: "Vi är så glada att du kommit hit, Saga, vi tror att du kan hjälpa tjejerna att ta för sig mer. Inte låta killarna dominera. Se det som ett uppdrag".

Och slutligen varför är det en patriarkatets seger när skolan bara misslyckas ännu mer med killarna? Och klassen. Och tjejerna. Alla är förlorare.

Ja säg det.

(Filmen bygger på boken, med samma namn, av Christina Herrström.)

Andra bloggar om: , , , , , ,

Uttåget ur kyrkan

Ja detta är definitivt sent påkommet. men jag blev tipsade om att titta på Kvällsöppet (TV4) från i onsdags (6/10) där sveriges främste totalitäre ideolog (Tännsjö--yes me no like his ideas...) debatterade integritet med allas vår kära frihetsliberala demokratiförkämpe Falkvinge, vilket ju var intressant och egentligen borde ha haft ett eget entimmesprogram.

Tännsjö hade som vanligt ingen förståelse för den lilla människans behov av privatliv och skydd mot staten. Att han sedan ansåg att om allt är offentligt så är det väl ingen fara påminde om "rent mjöl i påsen"-argumentet. Som vanligt glömde han assymetrin mellan maktlös och vapenlös och motsatsen. D.v.s. det sedvanliga problemet med att det som idag är OK kan innebära dödsstraff imorgon. Något man lätt glömmer när man tar frihet, demokrati etc för givet.

Som sagt: "frihetens pris är ständig vaksamhet mot de som vill ta friheten ifrån dig" och "frihet kan aldrig be inskränkt bara förlorad".

Nåväl nog om varför jag tittade på programmet och till orsaken för rubriken. Efter Falkvinge följde nämligen en debatt om SD-uttåget ur kyrkan. En representant för S och V, samt en rätt larvig präst försökte förklara för SD:s partiledare Jimmy Åkesson varför han, och drygt 10 SD-personer till + livvakter, egentligen hade klampat ut ur kyrkan (ja, ja visst var det lite barnsligt/känsligt att storma ut, men det skapar ju rejäl mediedramaturgi). För S+V+präst visste ju självklart vad orsaken var, vad än JÅ sa...

Och en fullständigt meningslös debatt följde där JÅ sa att vi gick ut därför att biskopen sa*:

"Igår kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor."
Den debattstil S+V+prästen kontrade med kan i princip tolkas som om de sagt: nä nä lille JÅ det var inte därför du knallade ut, utan vi vet ju bäst vad du tänkte och ville, så därför lille vän, var det av detta skäl du gick ut. (Rätt irriterande attityd.) Och så hänvisade de till att skälet till uttåget måste ju ha varit att biskopen sagt:

"Den rasism som säger att du är inte lika mycket värd som jag... Det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor."
JÅ sa då nä, jag förklarade ju att vi gick p.g.a. stödet till demonstrationen mot oss. Näha inte alls lilla du, svarade S+V+präst, ni gick därför att ni är rasister. Och så fortsatte det tills S-personen lessnade och sa "ni [SD] ljuger om varenda sak". Och så var debatten ner i sandlådan och JÅ förmodligen några tiondels procent rikare.

Och var demonstrationen (där även biskopen kort deltog) en gullig uppvisning i demokratiskt sinnad solidaritet. Inte riktigt. Lars Ohly sa i ett tal att: "det är ingen som ska lämna Sverige, förutom Sverigedemokraterna". Så ett Gulag i Sibirien är nästa för de oliktänkande.

Hoppsan Gulag?, men vad var det nu biskopen mera sa? Jo:

"Det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor. ... Det är inte värdigt människor att göra skillnad på människor."
Oooops... hur var det nu: "det är ingen som ska lämna Sverige, förutom Sverigedemokraterna". Vissa är visst lite mindre värda. (F.ö., om man märker ord, sa hon inte att man inte ska göra åtskillnad på människor i en demokrati, bara det mycket svagare att det inte är värdigt, jämför det med moderaten nedan som inte kan kompromissa om demokratins värden.)

Men bäst beskrivs nog SD-mobbningen på Cattas blogg (PS missa inte den förträffliga beskrivningen av m-ledamoten Kinberg-Batra och den uppföljande bloggposten och kommentarerna till båda):

"men vad är det dom själva [dvs politikerna, prästerna m.fl] håller på med då? Dom ser ner på de som röstat på SD för det är “bara” lågutbildade WT-människor (omskrivet med lite finare ord dock). Dom anser verkligen inte att alla har samma värde vilket dom visat på många sätt nu."
Och efter demonstrationen hade sedan tydligen en grupp demonstranter tågat till det hus i Gamla Stan där SD har sina rum och kastat ägg mot fasaden.

Lite vidare grävande på nätet visade att inte heller alla artigt applåderat biskopen eller tolkat det som ett snällt och försonande tal likt kungens. Kunges tal avslutades med orden:

"En god samhällsgemenskap bygger på ömsesidig respekt och på fritt meningsutbyte. Den förutsätter tolerans mot oliktänkande och trygghet till liv och egendom."
Lite mera diplomatiskt än biskopens tal, kan man nog säga...

Dessutom har faktiskt, fast det inte verkat så i pressen, politiker kritiserat biskopen. Den starkaste offentliga kritiken kommer från M-ledamoten i Ubbhult, som formulerar det såhär på sin blogg** (min fetstil):

"Med detta sagt så tycker jag personligen att biskopens predikan gick över gränsen om man verkligen värnar om demokratin. När man i en predikan så öppet hyllar övervägande vänsterextrema demonstrationer mot ett parti som blivit demokratiskt invalt i Sveriges Riksdag handlar det inte längre om att värna förståelse, tolerans och människors lika värde. Nej, då tar man tydlig partipolitisk ställning och det är inte kyrkans sak. Jag tillhörde därför de ganska många som inte applåderade biskopens predikan. Att fördöma Sverigedemokraternas plats i riksdagen innebär att man fördömer väljarna för deras demokratiska val. Detta är ovärdigt i en demokrati. För egen del väljer jag att bemöta Sverigedemokraternas argument i saklig och öppen debatt, och den debatten kommer att vara tuff och hård. Men jag kommer alltid att vara korrekt och vänlig i andra sammanhang mot alla mina riksdagskolleger, oavsett parti. För hur ska jag kunna säga att jag står upp för alla människors lika värde om jag samtidigt aktivt börjar diskriminera Sverigedemokraternas politiker?"

"Dagens gudstjänst var tyvärr det längsta från försoning och dialog man kan komma. De politiska motsättningarna i Sverige växte ytterligare idag. Hatet gror både hos extrema vänstergrupper som hotar Sverigedemokraterna och hos högerextrema grupper som försvarar dem. Säpo verkar redan ha fullt skydd av alla SD:s riksdagsledamöter och säkerheten verkar vara skärpt i hela riksdagen. Jag är faktiskt lite orolig för hur detta ska sluta."
Han bloggar vidare*** om hur hans ställningstagande väckt ogillande:

"Men jag har också fått ett par elaka kommentarer som tycker att jag ska erkänna att jag egentligen är Sverigedemokrat (!) eller som beskyller mig för att vara rasist (!). Om sådana personangrepp är priset för att man står upp för demokratin och väljarnas demokratiska val så är Sverige ganska illa ute."

"För mig finns ingen kompromiss. Antingen står man upp för demokratin och väljarnas fria val i varje läge, och respekterar alla som är folkvalda politiker. Eller också gör man det inte. Det går inte att kompromissa i den frågan."
Jag måste säga jag blev imponerad av det tydliga ställningstagandet för åsiktsfrihet utan politiskt korrekt dravel.

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem."

Andra bloggar om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
___________________________
* PRESSMEDDELANDE 2010-10-05: Biskop Eva Brunnes predikan vid Riksmötets öppnande den 5 oktober 2010.
** Knappast en försonande gudstjänst i Storkyrkan (2010-10-05)
*** Intervjuad i Radio Sjuhärad om mitt försvar för demokratin (2010-10-07)

uppdaterad 22:01 och 101010 17:36

torsdag 7 oktober 2010

Inga kommentarer visas i Blogger recent comments gadget:en när du surfar med Firefox

OK detta är ett kort tekniskt inlägg för att lösa ett problem med hanteringen av Blogger-kommentarer i Firefox. (Comments are not shown by the Blogger recent comments gadget, nor can they be written when Firefox is used.)


Om det ser ut så här när du surfar med Firefox beror det på att någon säkerhetsinställning blockerar användandet av kommentars-gadget:en. De mest sannolika orsakerna är Ghostery och NoScript. (If your page looks like this in Firefox, you have to change the Ghostery and NoScript settings.)


För att du ska se alla kommentarer måste du tillåta (allow) gmodules.com, googleusercontent.com och google.com i NoScript. Det ser då troligen ut så här.


Gå nu till spärr-inställningarna (Options-Blocking) i Ghostery och tillåt (allow) "Google widgets".


Du borde nu både kunna se och klicka i kommentarsfältet, och även skriva in och skicka kommentarer. (You should now be able to see the comments list and to add comments.)


Testade programversioner (tested on): Firefox 3.6.10, NoScript 2.0.3.3, Ghostery 2.3.1.

Andra bloggar om , , , , , , ,

Den multikuturella ny-rasismen?

De senaste veckornas tramsiga SD-hysteri har satt fingret ett märkligt fenomen. Nämligen den ny-rasism som kraftigt blommar i multikulturens sköte. En ny-rasism som yttrar sig i den multikulturella diskriminerings-fixeringens fanatiska jakt på nya grupper att etikettera och systematisera oss i. En intensiv jakt på multikulturella olikheter -- må de vara etniska, kulturella, sociala eller religiösa skillnader och nyanser -- som skulle få vilken professionell 30tals-tysk eller -svensk rasbiolog som helst att fullkomligt skrika högt i darrande flämtande extas. Extas över alla nya möjligheter att katalogisera människan.

Ett maniskt letande av olikheter för att bevisa att vi är lika. En dubbel logisk kullerbytta, där man hyllar likheten genom att maximera splittringen i gruppidentiteter. Hade det inte varit bättre att betona allas lika värde oavsett ytliga skillnader? Hade det inte varit bättre att betona allas lika rättigheter och skyldigheter, istället för den särintressenas egoism som i slutändan alltid går ut över någon annan?

För denna absurda jakt på olikheter som förment ska bevisa likheten, skiljer sig lite från SD:s etnopluralistiska dröm (se deras hemsida eller Betners genomgång*) där "varje folk och etnisk grupp** har en moralisk rätt att leva ..."

Alltså samma andas barn som identitetspolitikens och den postmoderna berättelsens (fantasi är kanske ett bättre ord) betoning på kollektivets egna sanningar, vilka det är diskriminerande att ifrågasätta. En dröm om ett etniskt gettoiserat samhälle där alla sköter sitt och skiter i de andra. Och ovanpå vilket ett politiskt korrekt prästerskap (känga åt en viss biskop*** m.fl.) flyter omkring och upprätthåller etniska och religiösa "rättigheter", d.v.s. skillnader, vilka ses som viktigare än åsiktsfrihet, jämlikhet och andra "förtryckande västerländska ideal".

Likt skolgårdens mobbare avvisar man intolerant den avvikande och den oliktänkande och förvandlar denne till en oberörbar icke-människa. Paradoxalt nog samtidigt som man predikar demokrati, tolerans och lika värde... Sålunda tas naivt det första steget mot gettosamhällets etniska, politiska och religiösa "gated communities". Idag riksdagen, imorgon resten av samhället.

Alltså en märklig symbios där en sorts ny-rasism och vi-och-de-samhälle göds från vänster och höger i namnet av lika-värde och kulturell mångfald.

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem."

Andra bloggar om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
____________________________
* Länkarna längst ner på sidan. Fördelen med sidan är att du slipper hamna i SD:s register ;-) om du glömt snyltsurfa eller "tora". Del ett och tre är bäst eftersom de brottstycken som redovisas beskriver SD:s variant av etnopluralismen enligt Henning Eichberg och Richard McCulloch. B:s kommentarer hänger dock lite i luften eftersom inte verkar bekant med etnopluralismen. (Del 5 i hans serie bevisar f.ö. SD:s kostnadspåståenden, så jag förstod inte riktigt vad hans mot-argument gick ut på.)

Var står SD politiskt egentligen? De är vare sig nazister eller ideologiska rasister (fascist och nånting-fobi, är så utnötta och inehållslösa samtals-dödar-fraser att de är meningslösa att använda). Jag gillar Bards m.fl. beskrivning i kombination med etnopluralismen. D.v.s. att de är anti-imperialistiska etnopluralistiska folkhemsnationalister. Hmmm...

** Enligt min mening har artikelförfattaren fel i att de skenbart minimala biologiska skillnaderna är irrelevanta. Att vi är "Bara en enda enhetlig och färdigblandad människosort" enligt "genforskningens entydiga resultat". Genforskningen visar enbart att alla människor idag härstammar från en liten grupp individer och att vi ännu inte divergerat i nya arter (en process som vanligen går över urskiljbara raser/underarter -- vilka är ett praktiskt begrepp för att klumpa ihop underpopulationer inom en utifrån ett referensexemplar m.m. definierad art). Genforskningen tilhandahåller alltså inga politiska eller moraliska sanningar oavsett om man är ideologisk rasist eller anti-rasist.

Vilket ju förvisso aldrig hindrat biologin från att missbrukas för politiska syften. Artbegreppet i sig är flyktigt och indikerar enbart att hanar och honor av ett viss djur huvudsakligen får viabel avkomma. Men, de genomsnittliga skillnader som finns inom populationen kan vara högst relevanta, eftersom de kan innebära skillnader mellan att en medicin fungerar eller inte. Därför är härkomst relevant i vissa fall.

*** Att kyrkan skulle stå för jämlikhet och tolerans är bara ett stort skämt. Säger bara: inkvisition, katarer och omvändelse under svärdet.
Upphovsrätt:
Creative Commons License