söndag 13 december 2009

Att sälja en influensa

Nedan följer en lätt cynisk tolkning av de tips och råd som informationsdirektör (alltså PR-ansvarig) Glen Nowak vid CDC (amerikanska "smittskyddsinstitutet") framför för att man ska lyckas kraftigt öka antalet vaccinerade.

Framföra ett effektivt budskap via läkare och media.
1) Reklam, reklam, reklam, förstärkt av trovärdiga talesmän. (“Publicity” – constant, highly visible, positive messages regarding influenza vaccine." "Reinforced with credible, relevant spokespeople.")
2) Skrämselpropaganda (du kan dö eller bli allvarligt sjuk).
3) Ge dåligt samvete ("skydda dem du älskar" och "de svaga").

"Kommunikations-utmaningar"
1) Att övertyga de som sällan eller inte vaccinerar sig. De är ofta skeptiska och tvivlande över meningen med vaccinet.
2) Att skapa och upprätthålla mediaintresset för att kunna övertyga om behovet av vaccination. Särskilt att skapa en bild av att situationen är värre än väntat. Dock svårt att upprätthålla mediaintresset. ("Hard to sustain without significant new developments." "...media coverage ... often depends on factors beyond our control.")
3) Att effektivt bemöta frågor om kvicksilver och risker med vaccinet.
4) Att övertyga människor att ändra beteende är ofta svårt. ("Persuading people to change behavior is usually hard to do." "It’s the knowledge, views, beliefs, language, and life situations of the members of the targeted populations that matters most.")

Framgångsfaktorer
1) Att de första fallen drabbar de som brukar uppfattas som friska och i samhällen med omfattande mediatäckning.
2) Att läkare och hälsomyndigheter uttrycker oro och förutspår allvarliga följder. T.ex använder uttryck som dödlig och värsta på flera år.
3) Kontinuerliga mediaartiklar och myndighetsutspel om drabbade skapar en känsla av att många drabbas.
4) Ge konkreta exempel på drabbade. T.ex. bilder och intervjuer av barn, familjer och skolor för att motivera och bilder på vaccinering för att förstärka budskapet. ("Media interest and stories can be very helpful...")
5) Konstanta referenser till pandemi i samband med budskapet om hur viktigt det är att vaccinera sig.
6) Att de som normalt inte vaccinerar sig känner ökad oro över att många drabbas och blir allvarligt sjuka, och att man därför själv kan riskera att insjukna.

Andra bloggar om , , , , , , .
___________________
Källor
(1) Considerations and Plans for Influenza Vaccine Communication
Kristine Sheedy, Ph.D., Presentation for the Advisory Committee on Immunization Practices, July 29, 2009
(2) Increasing Influenza Immunization: Communications and Media Challenges and Strategies
Glen Nowak, Ph.D., Director, Media Relations Centers for Disease Control and Prevention, June 22, 2006
(3) Planning for the 2004-05 Influenza Vaccination Season: A Communication Situation Analysis
Glen Nowak, Ph.D., Associate Director for Communications National Immunization Program, April 7, 2004 (2 versioner: den ena med 51 bilder, den andra med 24--man har tagit bort "planen" för hur man skapar efterfrågan)

5 kommentarer:

  1. Och, nej jag har inte vaccinerat mig eller blivit sjuk (i så motto att jag ej haft symptom). Dito gäller min närmaste familj.

    SvaraRadera
  2. Väldigt intressant blogg må jag säga!! Läst en hel del nu.. och håller verkligen med om det du skriver.. jag pluggar till socionom och imorrn ska vi just prata om detta; svininfluensan och medias makt! Fick mycket hjälp av din sida, tack :)

    /michaela

    SvaraRadera
  3. Hej Michaela, glad att du haft nytta av mig :-)

    SvaraRadera
  4. Asså svininfluensan fanns 1976 , men det vill usa mörka för att då floppade deras pandemi försök :)

    Då likså som nu är det pengar företagen vill ha = MONEY RULES THE WORLD!

    Obama's health care plan vad tror du han får in degen till den ?

    Min gissning denna fake influensa :)

    Nästa år kommer Panda-influensan

    Symptom = Stor , tjock , kramgo :)

    "Fear is stronger then love , they love u until it comes to fear "

    SvaraRadera

Upphovsrätt:
Creative Commons License